În aceste zile de martie 1996, având mai mult timp
în care gândurile mele nu îmi dau pace, mi-am zis că ar fi bine să aştern pe
hârtie toate câte ştiu şi cunosc despre rădăcinile mele pe acest pământ, pentru
ca astfel copii mei şi urmaşii lor să cunoască de unde se trag. Frământările
despre trecutul neamului meu m-au urmărit de când am început să gândesc. Poate
şi din cauză că nu mi-am cunoscut, în această lume, bunicii, nici din partea
mamei, nici din partea tatălui. Poate şi din cauză că port acest nume
ROSNITCHE, mai puţin comun numelor de persoane din România şi pentru care am
fost etichetat de multe ori "polonez", "ucrainean",
"rus" sau "evreu".
Când eram la liceu mi-a venit ideea să fac un
arbore genealogic al familiei mele, dar încercările au fost materializate abia
în februarie 1983, aş putea spune într-un mod norocos, deoarece în iulie 1983,
mama mea s-a stins din această viaţă şi singurul izvor care putea să-mi
astâmpere setea de cunoaştere a neamului meu, a secat.
M-am născut într-o frumoasă zi de primăvară a
anului 1960, pe 10 aprilie, duminica floriilor, după amiază pe la orele 5 (poate vreodată voi avea ocazia să povestesc
în scris cele auzite de la mama mea despre acest "eveniment"), în
Udeşti, o mirifică aşezare din Bucovina, la 16 km sud-est de municipiul
Suceava. Ţinutul prin minunăţia locurilor şi a oamenilor care trăiesc aici, a
fost oglindit în opera scriitorului Eusebiu Camilar, de a cărui casă mă despart
doar doi dintre vecinii cuibului în care am deschis şi eu ochii în lumea
aceasta (poate voi avea ocazia să
povestesc despre două din întâmplările copilăriei mele care au avut tangenţă cu
Eusebiu Camilar, una în care îl deranjam de la scris şi alta legată de toamna
târzie a anului 1965).
O prezentare deosebită a ţinutului meu natal, din
punct de vedere istoric, al aşezării geografice, al faunei şi florei, precum şi
al populaţiei, este făcută în cartea "Udeşti
- o comună din Ţara de Sus", autor Ion Marţolea, apărută la Editura
Litera - 1986.
Mama mea Rosniţchi Valeria (născută Nicule) a
văzut lumina zilei la 27 iulie 1919 într-o familie de ţărani liberi cu
gospodărie mică, aşa cum se spunea în anii puterii populare. Nu aş putea spune
că erau ţărani săraci, aşa cum am aflat că erau unii ţărani în Regat, care
trăiau în bordeie săpate în pământ (vezi
Muzeul Satului din Bucureşti), dar nici înstăriţi nu au fost, precum alte
familii chiar din Udeşti.
Părinţii mamei mele, deci bunicii mei, Grigore şi
Madalina Nicule, pe care soarta nu mi-a hărăzit să îi cunosc, au rădăcini
adânci înfipte în pământul Udeştiului, şi se pierd în negura vremurilor, poate
chiar din maramureşenii veniţi din Transilvania primului descălecat pe
pământurile moldave.
Bunicul meu,
Nicule Grigore, născut la 1875, în familia lui Dumitru şi Mărioara Nicule, a fost al treilea copil din cei cinci câţi a avut această familie - 3 fete şi 2 băieţi - Niculai, Ruxandra, Grigore, Matrona, Balaşa.
Nicule Grigore, născut la 1875, în familia lui Dumitru şi Mărioara Nicule, a fost al treilea copil din cei cinci câţi a avut această familie - 3 fete şi 2 băieţi - Niculai, Ruxandra, Grigore, Matrona, Balaşa.
Niculai Nicule a
murit de flăcău.
Ruxadra Nicule s-a
căsătorit şi a avut 2 fete şi 2 băieţi. Ea este soacra Truţoaicei.
Matrona Nicule,
pe care am prins-o şi eu în viaţă şi chiar am o fotografie cu dânsa, s-a căsătorit în Breaza (un cot al satului) şi a avut 3 băieţi: Vasile (mort în război), Costan Brezan (căsătorit în Udeşti, a avut 8 copii: Miza, Ion, Ileana, Mihai, Madalina, Mircea, Rodica şi Mariana) şi Lazur Brezan (căsătorit în Udeşti, a avut 3 copii: Vasile - căsătorit cu Magdalena, fata lui moş Augustin, fratele cel mic al mamei mele, Mihai, Ion).
pe care am prins-o şi eu în viaţă şi chiar am o fotografie cu dânsa, s-a căsătorit în Breaza (un cot al satului) şi a avut 3 băieţi: Vasile (mort în război), Costan Brezan (căsătorit în Udeşti, a avut 8 copii: Miza, Ion, Ileana, Mihai, Madalina, Mircea, Rodica şi Mariana) şi Lazur Brezan (căsătorit în Udeşti, a avut 3 copii: Vasile - căsătorit cu Magdalena, fata lui moş Augustin, fratele cel mic al mamei mele, Mihai, Ion).
Grigore Nicule s-a
căsătorit în Udeşti cu Madalina Florea şi au avut 4 fete şi un băiat: Maria
(Marinţa), Ileana, Valeria (Valerţa), Aurora, Augustin.
Balaşa Nicule s-a
căsătorit şi a avut un băiat - Vasile stabilit pe la Iaşi şi o fată- Nataliţa
căsătorită la Racova.
Ca localizare a vetrei acestei familii Nicule în
cadrul satului Udeşti, ea se află la o margine de sat, învecinată cu pădurea
zisă "În Fundoaie", la baza dealului "La Vie" (denumirea
dealului vine de la viile pe care le aveau oamenii aici înainte de
colectivizare).
În zilele copilărilei mele, pe aceste locuri, trăiau
urmaşi ai familiei Nicule: unchiul meu Augustin Nicule; un frate de a lui Moş
Costan a lui Ivancu (Constantin Nicule - fierarul sau covaciul, cu care am fost
eu vecin în vatra satului şi foarte bun prieten, de la care am învăţat multe
despre viaţă); Truţoaica - una dintre nurorile Ruxandrei Nicule, sora
bunicului. Şi noi, adică mama mea care ţinea ca lot de folosinţă 10 ari, pe
pământul care a locuit o femeie numită Maciculeasa şi de care îmi amitesc ca am
cunoscut-o în primii ani ai copilăriei mele. În prezent cei 10 ari de pământ
arabil sunt în proprietatea fratelui meu Vasile Rosniţchi. Această bucată de
pământ a fost dată de bunicul meu bărbatului Maciculesei, ca să-şi facă casă.
Era ultima casa din sat înainte de a intra în pădure. Era o casă mică cu
prispă, având o cameră şi o tindă. După o perioadă de la moartea bărbatului,
Maciculeasa s-a mutat la noi, în vatra satului şi apoi a cerut să fie dusă la
azil, unde a şi murit. Deoarece casa nu a mai fost locuită, s-a degradat şi
prin anul 1975 a trebuit să fie demolată.
În timpul C.A.P.-ului (Coperativei Agricole de
Producţie) dealurile din preajma acestor locuri au fost plantate cu livezi de
meri şi pruni, de aici şi denumirea dată de localnici "La Livadă".
Curiozitatea copilăriei mele m-a determinat să
aflu exact locul unde îşi aveau casa părinţii bunicilor mei. Acest loc
aflându-se în perimetrul pe care l-am descris, pe unul din malurile părăului
care izvorăşte din Fundoaie. Mai precis pe malul stâng, foarte aproape de o
fântână în care s-a înecat un om, prin anii '70-'72, şi care acum este
părăsită. Casa străbunicilor mei, semăna mai mult cu un bordei, săpată jumătate
în pământ.
Având în vedere că tatăl bunicului meu a murit,
din cauze necunoscute mie, mama bunicului meu a rămas cu 5 copii, toţi mărunţi,
de vârste apropiate, pentru care a trebuit să muncească din greu. Fratele
bunicului meu, cel mai în vârstă dintre copii, a murit la vârsta majoratului
"a murit când era flăcău". El se numea Niculai. Acest fapt a
determinat ca toate greutăţile în întreţinerea familiei, mamă şi 3 fete, să
cadă în grija bunicului meu Grigore Nicule.
Încă de la o vârstă destul de fragedă a fost
nevoit să intre hargat la oameni înstăriţi, "prima gospodar" cum le
spunea mama, atât pentru aşi procura hainele necesare, cât şi pentru a ajuta pe
mama şi cele 3 surori ale sale, care trebuiau să se mărite şi le trebuia cât de
cât zestre.
După cum aveam să aflu, pentru o pereche de iţari,
cămaşă de in, suman, căciulă şi cisme, trebuia să muncească un an de zile ca
hargat, adică să facă toate treburile în gospodăria unui înstărit: să aibă
grijă de animale, să are, să semene, să prăşească, să culeagă recolta, să taie
lemne în pădure şi multe altele. În tot acest timp umbla îmbrăcat cu un sac
rupt la fund şi introdus pe cap şi legat cu un bricinar (cu o sfoară) la
mijloc. În marea majoritate a anului umbla desculţ, chiar şi iarna când gerul
nu era prea aspru şi când îşi mai repara aşa zisa "încălţăminte" cu
talpă de lemn. Înainte cu un an de a pleca în "armată", în vara
acelui an, a venit în satul nostru un "boier" (cred eu un arendaş sau
un vechil) care "angaja" flăcăi la coasă pentru 2 luni în Regat,
undeva pe lângă Iaşi, pe lunca Jijiei, cu o simbrie mult peste cea care o
primea bunicul pentru un an de zile. Drept pentru care a fugit de la stăpânul
său unde avea "învoilă" (unde era angajat).
Cu banii câştigaţi la coasă a putut să-şi cumpere
haine de îmbrăcat, atât pentru el, cât şi pentru surorile lui.
A fost luat apoi în armata austro-ungară pentru
satisfacerea "stagilui militar", unde a stat 3 ani.
Bunica mea, Madalina Nicule, născută pe la 1880,
în familia Ion şi Mărioara Florea, a fost al şaselea copil din cei 8 câţi a
avut această familie - 5 băieţi şi 3 fete: Vasile,
George, Spiridon, Constantin, Alecu, Madalina, Zamfira, Mandiţa.
Vasile Florea s-a
căsătorit la Udeşti cu Ilinca Morarului.
George Florea s-a
căsătorit la Reuseni cu Teodosia şi au avut o fată Agapia, căsătorită la
Vereşti cu Ion Cortuşan.
Spiridon Florea s-a
căsătorit la Udeşti cu Eugenia şi au avut 7 copii: Ileana - căsătorită undeva
aproape de Dolhasca; Catrina- căsătorită la Bucureşti; Alecu- căsătorit la
Reuseni; Gheorghe mort în război; Balaşa - căsătorită la Reuseni în familia
Negru; Maria - căsătorită în Udeşti cu Manlache a lui Caban; Mihai - căsătorit
în Udeşti cu Veronica şi au avut un singur băiat pe George (a lui Ciocănete).
Constantin Florea s-a
căsătorit la Reuseni cu Balaşa şi au avut o fată Mărioara căsătorită în familia
Struţ (Mărioara a fost soacra mătuşii mele Aurora, sora mai mică a mamei).
Alecu Florea s-a
căsătorit în Udeşti cu Eleonora Ciubotaru. A fost în America. A avut 4 copii:
Vasile - mort; Gheorghe - căsătorit la Iaşi cu Elena; Mandache - mort în timpul
războiului de tifos - a avut 3 fete
căsătorite în Udeşti: Aspazia (Pazuca), Elena căsătorită Crăciunescu şi
Madalena (Elenuţa) căsătorită Platon; Elena - căsătorită Moraru a avut 4 copii:
Viorica căsătorită în Udeşti cu Costică a Miliximi, Costică, Madalina
căsătorită în Udeşti în familia Motrici şi Balaşa căsătorită la Fălticeni în
familia Muşat.
Madalina Florea s-a
căsătorit în Udeşti cu Grigore Nicule şi au avut 4 fete şi un băiat: Maria
(Marinţa), Ileana, Valeria (Valerţa), Aurora, Augustin.
Zamfira Florea s-a
casătorit în Udeşti cu Niculaie Ciubotar (a lui Tărăboi) şi au avut 3 fete:
Marinţa căsătorită la Tulcea în familia Badea; Catrina căsătorită în Ardeal;
Eleonora care a murit şi ia rămas o fetiţă Zamfira-înfiată de Marinţa.
Mandiţa Florea s-a
căsătorit în Udeşti cu Vasile Hîncu şi au avut 6 copii: Silvestru; Alecu
căsătorit în Udeşti cu Lusia şi au avut 2 copii: Vasile şi Zînica; George a
trăit cu Vitonia şi apoi cu Maria şi are 6 copii; Elena (a Mantarasului)
căsătorită în Udeşti în familia Camilar şi au avut 4 copii: Saveta lui Trifan,
Madalina lui Costică Jescu, Vasile însurat la Chilişeni şi Ecaterina profesoară
la Bacău; Eleonora căsătorită în Udeşti cu Vasile Botuşan şi au avut-o pe
Veronica- profesoară de chimie-fizică; Elisabeta căsătorită în Udeşti cu
Constantin Boicu şi au avut 2 fete: Silvia şi Ileana.
Încă de mică, bunica mea a rămas orfană de ambii
părinţi, necunoscând bucuriile copilăriei, ea fiind luată şi crescută de unele
familii înstărite de la Ruşii-Mănăstioara, un sat vecin cu al nostru care
astăzi face parte din comuna Udeşti. Bineînţeles că nu a fost înfiiată, ci ca
fată în casă, hargată şi după cum aveam să aflu, singurele momente mai plăcute
din copilăria ei erau Sărbătorile de iarnă: Crăciunul, Anul Nou şi Boboteaza,
când mergea cu colindul pe la case şi tot ce primea era al ei. Acelea erau
singurele zile din an când era cu adevarat sătulă.
După venirea bunicului din armată, când a venit
vremea însurătorii, cu cine se putea însura, dacă nu avea avere, pământ şi
pădure, decât cu o fată care să fie pe aceeaşi treaptă a ierarhiei sociale şi
care să îi accepte sărăcia materială în care trăia, pentru că bogăţia
sufletească pe care o avea, prin mama mea, mi-a transmis-o şi mie.
Şi astfel, aleasa sufletului lui Grigore Niculi a
fost Madalina Florea, căsătoria încheindu-se în jurul anului 1900.
Numai printr-o muncă "titanică", i-aş
spune eu, cu o voinţă de viaţă de oţel, printr-o hărnicie deosebită, cinste şi
o credinţă în Dumnezeu că vor izbândi, luând pământ în arendă, muncind la cei
înstăriţi, bunicii mei au reuşit în viaţa de pe acest pământ să îşi facă în mod
onest datoria de om, nefăcând umbră degeaba.
Astfel şi-au ridicat, numai prin munca lor, o
gospodărie formată dintr-o casă cu două încăperi. Ca loc de amplasare această
casă era undeva în grădina actuală a unchiului meu Augustin Neculi, foarte
aproape de un păr "harbuzăsc", din care am gustat şi eu multe pere.
Apoi avea grajd şi şură şi toate cele necesare unei bune desfăşurări a vieţii
de la ţară.
În 1904 se naşte primul copil în familia bunicilor
mei, Maria (Marinţa) Neculi. Maria s-a căsătorit cu Ion Ciobanu şi au avut 3
copii: George, Mădălina şi Mitriţă .
Prin 1908 vine al doilea copil al bunicilor mei,
Ileana. Ileana a avut o primă căsătorie nereuşită. Apoi s-a căsătorit cu George
Timoficiuc şi au avut un singur copil, pe Grigore.
Mama se adresa celor două surori cu "Leliţa
Marinţa" şi "Leliţa Ileana", iar soţilor lor cu "Bădiţa
Ion" şi "Bădiţa George". Erau formule de respect pentru cei mai
mari în vârstă.
Urmează primul război mondial, când bunicul meu
este înrolat în armata austro-ungară. Face campania în Italia. Este distins cu
numeroase medalii, care s-au păstrat o perioadă de timp, până când unchiul meu
Augustin Neculi, băieţandru fiind, le-a împrăştiat, pierzându-se mai ales la
ornarea costumelor pentru sărbătoarea Anului Nou. Pentru bunicul meu, şi nu
numai pentru el, aceste medalii nu reprezentau mare lucru practic, deoarece nu
ţineau, cum se spune, "nici de foame, nici de sete şi nici cald".
Ceea ce nu ştiu dacă aş fi putut spune eu astăzi, dacă le-aş avea. Bunicul şi
familia lui erau bucuroşi, şi mulţumeau lui Dumnezeu, că s-a întors teafăr din
război. Singurul lucru care s-a mai păstrat de atunci, şi pe care l-am văzut şi
eu în copilăria mea, era o baionetă cu care înjunghia porcii de Crăciun.
Baionetă care o dată cu moartea lui moş Augustin a dispărut.
După războiul de reîntregire a neamului nostru
românesc, în anul 1919 pe 26 iulie, s-a născut mama mea Valeria Neculi
(Valerţa). Valerţa s-a căsătorit cu Neculai Rosntchi şi au avut-o pe Ileana,
iar din relaţia de concubinaj cu Neculai Ungureanu au rezultat 3 copii: Vasile,
Magdalena şi Grigore.
În anul 1921 s-a născut Aurora Neculi, al patrulea
copil al bunicilor mei. Aurora s-a căsătorit la Reuseni cu Sava Struţ şi au
avut 3 fete: Elena, Marcica şi Madalina..
În anul 1923 s-a născut Augustin Neculi,
singurul băiat din familia bunicilor mei. Augustin a rămas în casa părintească şi s-a căsătorit cu Melţa Moraru cu care a avut 2 copii: Madalina şi Vasile. Augustin a refăcut, după cel de al doilea război mondial, întreaga gospodărie, în forma actuală în care se află. După moartea sa, feciorul Vasile, a vândut-o în anul 1994 unor persoane străine de neamul nostru.
singurul băiat din familia bunicilor mei. Augustin a rămas în casa părintească şi s-a căsătorit cu Melţa Moraru cu care a avut 2 copii: Madalina şi Vasile. Augustin a refăcut, după cel de al doilea război mondial, întreaga gospodărie, în forma actuală în care se află. După moartea sa, feciorul Vasile, a vândut-o în anul 1994 unor persoane străine de neamul nostru.
Deci pe pământul unde a trăit neamul lui Neculi,
astăzi nu mai sunt decât 10 ari, pământ cultivabil, în proprietatea fratelui
meu Vasile Rosniţchi.
Înainte de a încheia acest prim aspect legat de
viaţa bunicilor mei dinspre mamă, aş vrea să remarc un aspect deosebit de
semnificativ şi anume acela că tot ce au realizat, căsătorind cele 4 fete şi un
fecior, la fiecare le-a făcut zestre, pământ, pădure, vacă cu viţel, oaie cu
miel şi toate cele trebuincioase într-o casă nouă, au făcut numai prin munca
lor, neavând zi de odihnă decât duminicile şi sărbătorile din calendar, dar şi
atunci îngrijind de animalele din gospodărie. Astfel vara erau de dimineaţă
până seara pe câmp, iar iarna, bunica cu fetele lucrau în casă aproape totul
legat de îmbrăcăminte şi zestre, bunicul ocupându-se de adusul lemnelor din
pădure, căratul gunoiului pe câmp şi de treburile de afară ale gospodăriei.
Prin munca lor, după cum am mai scris şi-au
cumpărat pământul lor, pădurea lor şi-au făcut fântână, care şi astăzi are o
apă rece şi bună, şi-au cumpărat cal şi căruţă. A avut în permanenţă cel puţin
două vaci cu care îşi ara pământul. Dar nu a cunoscut, sau nu au vrut să
cunoască distracţiile, cheltuirea banilor nechibzuit, ducând o viaţă modestă,
onestă, cinstită şi curată.
Mama mea, din câte mi-a spus, a avut o copilărie
fericită, trăită într-o familie sănătoasă care punea pe primul plan munca,
cinstea şi credinţa în Dumnezeu, şi într-un mediu natural deosebit: pădurea
foarte aproape, imaşul, aerul şi apa.
De mică, mama mea, a fost "preferata"
bunicului, în sensul că permanent o lua la treburi pe ea ca să-l ajute. La arat
şi la toate celelalte treburi la care avea nevoie de cel mai mic ajutor. Asta
şi datorită faptului că după primul război celelalte surori mai mari Marinţa şi
Ileana s-au căsătorit, iar Aurora şi Augustin erau mai mici. Preferinţă pe care
a avut-o până în ultimul moment al vieţii, deoarece nu s-a despărţit de această
lume, decât atunci când a avut-o alături pe mama mea, închizând ochii cu capul
în poala mamei mele.
Bunicii mei au fost neştiutori de carte, dar au
făcut tot posibilul ca copii lor să ştie să scrie şi să citească.
Cu câtă atenţie şi ce pătrunşi erau de cele pe
care le aflau din cărţile sfinte, când în lungile nopţi de iarnă, la lumina
unui opaiţ sau a unei lumânări, mama mea le citea. Sau în zilele de duminică
sau sărbători după ce se întorceau de la
biserică, bunicii o rugau pe mama să le mai citească din cărţile, ziarele sau
revistele pe care i le împrumuta preotul din sat, având în vedere că bunicul
meu a fost o perioadă de timp "pălimar la biserică", iar mama mea a
lucrat (a hărgăţit) destul de mult la popa acasă şi unde se minuna de mulţimea
cărţilor. Preoteasa văzând că mamei mele îi place să citească, i-a încurajat
această pasiune pentru cărţi, împrumutându-i şi discutând cu ea despre cele
citite.
Această pasiune a mamei mele pentru cititul
cărţilor a rămas până la sfârşitul zilelor, fapt destul de rar în lumea satului
şi mai ales în categoria socială a ţăranilor mici şi mijlocii care îşi muncesc
singuri pământul şi pe care eu i-am considerat şi îi consider nişte "robi
ai pământului" (sper să am ocazia să explicitez acest concept).
Pe "cotul de sat" unde stăteam noi, nu
cunosc nici un vecin sau vecină care să aibă această pasiune a cititului din
cărţi beletristice. Chiar unele vecine, care mai stateau la bârfă la poartă, la
fântână, mai spuneau "Nu ştiu ce găseşte Valerţa în cărţi, de tot citeşte
atâta". Pentru ele în afară de "tocat" evenimentele satului şi
de a se căina ca găinile, alceva nu mai ştiau să facă.
De cum am avut acces la Biblioteca Căminului
cultural din sat, fără să exagerez, cred că jumătate din ea a citit-o mama mea,
pentru că mă trimetea mereu să-i aduc cărţi.
De
asemenea, mă trimetea să împrumut aşa zisele "cărţi bune" de la
Elisabeta Boicu, despre care am aflat mult mai târziu că îi era verişoară
dreaptă, dar făcea parte din pătura înstărită a satului, chiar şi din pătura
intelectuală a satului, aş putea spune. Mătuşa Elisabeta avea fetele la oraş,
chiar pe Ileana cu studii superioare, şi deţinea o bibliotecă destul de mare.
Fiind şi ea o pasionată de cărţi, dar făcând parte dintr-o altă categorie
socială a satului meu, căreia într-un fel îi este caracteristic nivelul mai
elevat. Mama citea aceste cărţi bune până noaptea târziu, chiar dacă era frântă
de oboseală şi a doua zi trebuia să reia munca câmpului sau prin gospodărie.
Viaţa petrecută de mama mea, alături de părinţii
ei, a fost, aşa cum avea de multe ori să-mi spună, cea mai fericită, fără grija
existenţei.
În anul 1939 Valeria Neculi,
mama mea la 20 de ani, se căsătoreşte cu Neculai Rosnitchi, care avea cumpărată o gospodărie (casă cu două camere, grajd cu standolă) aproape de vatra satului, pe drumul care duce spre Poiana Silionului, la patru case de casa popii şi aproape de şcoală. Casa a fost cumpărată prin 1938 de la unul Prisecaru, care şi el o cumpărase cu ani în urmă de la unul Kamilar (Camilar), fără a face nici unul acte la notariat.
mama mea la 20 de ani, se căsătoreşte cu Neculai Rosnitchi, care avea cumpărată o gospodărie (casă cu două camere, grajd cu standolă) aproape de vatra satului, pe drumul care duce spre Poiana Silionului, la patru case de casa popii şi aproape de şcoală. Casa a fost cumpărată prin 1938 de la unul Prisecaru, care şi el o cumpărase cu ani în urmă de la unul Kamilar (Camilar), fără a face nici unul acte la notariat.
De fapt se poate trage o concluzie specifică
satului nostru şi începutului de secol XX. Cei de un neam aveau, cât de cât,
casele grupate pe pământul lor, aşa cum am văzut şi la neamul lui Neculi şi
aici, unde s-a mutat mama, prin căsătorie, pământul a aparţinut unui Kamilar
(Camilar), ceea ce s-a putut observa şi în zilele copilăriei mele când mulţi
vecini purtau numele de Camilar (Nicuali Camilar a Mantaraşului, Casandra
Camilar, Gavril-Potop Camilar, Elena Camilar a Mantarasului, Eusebiu Camilar)
Mama mea a venit în această căsătorie cu 10 ari de
pădure, 10 ari de teren arabil, vacă cu viţel, oaie cu miel, cloşcă cu pui,
haine şi lenjerie făcută în casă şi toate cele necesare unei gospodine.
Rosniţchi Neculai a adus în această căsătorie pe
lângă casă şi 30 ari teren arabil. El provenea dintr-o familie de oameni mai
înstăriţi din Udeşti. Familia Rosniţchi îşi are originea în localitatea Mitocul
Dragomirnei şi au venit în Udeşti la începutul secolului XX.
Am avut prilejul, în copilăria mea, să cunosc pe mama
lui Neculai Rosniţche, Marghioala, soacra mamei. Mama îi spunea "mămuţa de
la vale", deoarece mama ei căreia îi spunea "mămuţa" locuia, aşa
cum am precizat mai sus, pe deal, lângă pădure (dacă voi avea prilejul voi povesti cîteva întâmplări din viaţa
"mămuţei de la vale").
Începutul celui de al doilea război mondial, o
surprinde pe mama mea, în primii ani de căsnicie, când soţul era foarte des
concentrat şi numai în permisie venea pe acasă. În grija mamei rămânând toate
treburile gospodăriei.
În anul 1941 la 20 februarie se naşte Ileana
Rosnitchi, căsătorită ulterior cu Biligan Gheorghe cu care are 2 copii: Niculai
(Culuţă) şi Marinela. Tatăl Ilenei a reuşit să o vadă o dată, apoi a fost
trimis pe front în URSS şi a căzut la datorie în urma unui raid aviatic
sovietic, undeva între Sevastopol şi Sinferopol în Crimeea (dacă voi avea prilejul voi povesti despre
acest eveniment, aşa cum am auzit şi eu). Eu am fotografia lui Niculai
Rosniţche, transmisă de autorităţi în urma decesului pe front.
Tot în acest război moare şi tatăl lui Niculai, socrul mamei mele, şi un frate mai mic de al lui Niculai, singurul din familie cu studii superiore la Cernăuţi şi a cărui poză din timpul studiilor o am.
Tot în acest război moare şi tatăl lui Niculai, socrul mamei mele, şi un frate mai mic de al lui Niculai, singurul din familie cu studii superiore la Cernăuţi şi a cărui poză din timpul studiilor o am.
Perioada deosebit de grea a războiului, cu toate
privaţiunile şi necazurile pe care le aduce, au fost trăite din plin de mama
mea. Astfel a cunoscut şi ocupaţia trupelor germane, când în Udeşti au fost
cantonate unităţi ale armatei germane şi a putut fi observat gradul de
civilizaţie la nivelul trupei germane, modul de comportare cu oamenii simpli
din sat, ajutorul dat atât în alimente, cât şi la aratul pământului, precum şi
modul de comportare a trupelor sovietice, evacuarea din sat peste apa Sucevei
la Vereşti, munca forţată (hoşpontul, cum auzeam în copilărie vorbindu-se)
rechiziţiile pentru front, bolile, mizeria şi foametea (aş avea multe de scris din cele aflate de la mama mea sau de la alţi
săteni).
Perioada deosebit de grea de după război, când
datorită mizeriei şi lipsurilor de tot felul a apărut holera care a făcut
ravagii printre sătenii din Udeşti ce scăpaseră de ororile războiului. A urmat
acea secetă prelungită care a dus la diminuarea drastică a recoltelor agricole
necesare atât oamenilor cât şi animalelor din gospodării. A apărut foametea
care a înrăutăţit şi mai mult traiul oamenilor simpli.
Cum îmi spunea mama mea, oamenii şi animalele nu
aveau efectiv ce mânca. În acea perioadă au fost văzuţi, primăvara, oameni care
păşteau iarbă sau mâncau frunze crude din pădure. Pentru a mai salva din
animale şi a ieşi din iarnă, au descoperit casele care erau acoperite cu paie
şi le-au făcut hrană.
Case acoperite cu paie, am mai prins şi eu, câte
una spre începutul copilăriei mele, ca apoi să dispară chiar şi cele acoperite
cu draniţă, astfel că (după epoca) spre sfârşitul anilor 80, majoritatea
caselor erau acoperite cu tablă albă, ţiglă sau azbest, ceea ce denotă un
oarecare nivel de trai al populaţiei din Udeşti.
De multe ori m-am întrebat de ce mama mea nu şi-a
refăcut viaţa, căsătorindu-se cu cineva mai tânăr, mai apropiat vârstei ei (la
23 de ani văduvă de război şi cu un copil), fără însă a o judeca. Răspuns pe
care tot eu l-am aflat.
Marea majoritate a flăcăilor din sat, din acele
vremuri, au murit în război, ştiut fiind faptul că înrolarea în armată pe timp
de război se face în ordine inversă "leatului", adică sunt chemaţi
mai întâi bărbaţii tineri şi apoi creşte vârsta de chemare sub arme în funcţie
de necesităţile armatei. Bărbaţii necăsătoriţi care au rămas după război, aveau
vârste înaintate. În sat erau văduve de război mult mai înstărite decât mama.
Bineînţeles că bărbaţi care aveau să se însoare aveau de unde alege cum s-ar
spune să fie "şi bogată şi frumoasă". La ţară este bine cunoscută
vorba "frumuseţea nu ţine de foame", mai ales în acele timpuri atât
de grele de după război.
Astfel am înţeles eu mai târziu cum mama mea
"s-a încurcat" cu un bărbat de 45 de ani, când ea avea 28 de ani, pe
nume Neculai Ungureanu, relaţie pe care bunica mea, Mădălina Neculi, nu a
acceptat-o niciodată, până a plecat din această lume.
Ungureanu Neculai, ţăran tâmplar din Udeşti, avea
casa la distanţă de 5 case de casa mamei, divorţat de nevasta lui, pe un motiv
care nu am reuşit să-l aflu, cu 4 băieţi: George, Vasile, Costică şi Ion şi o
fată: Ileana. Menţionez că la momentul începerii relaţiei cu mama, George şi
Ileana erau căsătoriţi în Udeşti, cu familiile şi gospodăriile lor.
Tatăl meu, Ungureanu Neculai,
născut la 25 mai 1902, în familia lui Alexa şi Aniţa Ungureanu, a fost primul din cei 4 copii câţi a avut această familie - 1 băiat şi 3 fete: Neculai, Olimpia, Balaşa, Minodora.
născut la 25 mai 1902, în familia lui Alexa şi Aniţa Ungureanu, a fost primul din cei 4 copii câţi a avut această familie - 1 băiat şi 3 fete: Neculai, Olimpia, Balaşa, Minodora.
Neculai Ungureanu s-a
căsătorit la Udeşti şi a avut 5 copii: George - căsătorit în Udeşti şi a avut 3
fete (Silvea, Ileana şi Doina); Ileana - căsătorită în Udeşti cu Vasile Mardari
şi au înfiat un băiat (Mihai); Vasile - a murit în timpul războiului, în
perioada evacuării satului nostru, când din joacă copii au găsit un proiectil
pe care l-au pus într-un foc făcut de ei; Costică - căsătorit în Udeşti cu
Eugenia şi au avut 2 copii (George şi Nuţa); Ion - căsătorit în Udeşti cu Maria
şi au avut 3 copii (Niculae, Doina, Ovidiu).
Din relaţia cu mama mea a mai avut 3 copii: Vasile
- căsătorit în Udeşti cu Silvia Moraru şi a avut 3 fete (Lavinia, Simona,
Valeria); Magdalena - căsătorită la Tăuteşti cu Alexandru Livischi şi au avut 2
copii (Ovidiu şi Anca); Grigore - căsătorit în Udeşti cu Iulia Sufletu din
Dîrmoxa-Broşteni-Vatra Dornei şi au avut 3 copii (Iulian, Valeriu, Angela).
Olimpia Ungureanu s-a
căsătorit la Vereşti cu Vasile Rădăşanu- preot şi au avut 4 copii: Zamfira -
moartă de tifos în timpul războiului; Marcica - căsătorită la Vereşti în
familia Cîrjan şi a avut un băiat; Nuţa - căsătorită la Vereşti în familia
Borza şi a avut 2 fete; Vasile - căsătorit la Vereşti şi a avut 3 copii.
Balaşa Ungureanu s-a
căsătorit la Udeşti cu Simion Pop şi au avut 4 copii: Vasile - căsătorit în
Udeşti cu Veronica şi au avut 4 copii (Saveta, Nuţa, Sidorică, Ion); Aurel -
căsătorit în Udeşti cu Mandiţa Huţan şi au avut 2 copii (Catrina şi Silvica);
Dionisie (Mitriţă)- căsătorit în Udeşti cu Zamfira (Ciruţa) lui Vîrtej şi au avut 4 copii (Vasile, Balaşa, Costel,
Gică); Constantin - căsătorit în Udeşti cu Balaşa şi au avut 4 copii (3 băieţi
şi o fată).
Minodora Ungureanu
s-a căsătorit la Piatra Neamţ cu Ţigănaşu şi au avut o fată, Nuţa care a fost
avocat şi/sau procuror. Există la fratele meu Vasile o fotografie a acestui
Ţigănaşu când a venit la Udeşti cu o motocicletă cu ataş, o raritate la acea
vreme.
Bunicii dinspre tată, Alexa şi Aniţa Ungureanu, au
rădăcini adânci înfipte în pământul Udeştiului, de prin anii 1770, când un
număr de 80 de familii de români ardeleni bejenari s-au stabilit în Udeşti, cu
puţin timp înainte de anexarea Bucovinei de către imperiul austriac, formând
aşa zisa "colonie ungurească", după care şi cătunul a mai purtat
numele de Ungureni - Unguraşi.
Având în vedere că tatăl meu a murit la 16
septembrie 1964,
când eu aveam 4 ani, precum şi faptul că fraţii după tată nu m-au prea avut "la inimă", nu am avut de la cine să mă documentez mai amănunţit în legătură cu trecutul tatălui meu şi al neamului lui. Arborele genealogic întocmindu-l tot cu ajutorul mamei mele şi a surorii Ileana (Lelea), care mi-au spus tot ce ştiau şi ele despre această familie.
când eu aveam 4 ani, precum şi faptul că fraţii după tată nu m-au prea avut "la inimă", nu am avut de la cine să mă documentez mai amănunţit în legătură cu trecutul tatălui meu şi al neamului lui. Arborele genealogic întocmindu-l tot cu ajutorul mamei mele şi a surorii Ileana (Lelea), care mi-au spus tot ce ştiau şi ele despre această familie.
Sunt un norocos că am o fotografie cu tatăl meu
când era în armată. În memoria mea nu am imaginea lui de când trăia, decât doar
câteva evenimente care s-au petrecut: o cămăşuţă kaki care mi-a dat-o de
Crăciun; de cum mă striga când trecea pe drum şi eu mă aflam în ogradă; de cum
mă amăgea cu brânza de epure (halva) de la el de acasă; de un scandal monstru
pe care l-a făcut din gelorzie, într-o seară când a venit beat la noi în casă
şi noi eram la masă; de bomboanele pe
care mi le mai aducea, din când în cînd; de momentul producerii accidentului
care i-a cauzat moartea, eram acolo; de înmormântare şi de pălăria care am
primit-o "ca moştenire" după el de la fraţii mei după tată.
Privind arborele genealogic, atât a lui Dumitru şi
Mărioara NICULE, a lui Ion şi Mărioara FLOREA, cât şi al lui Alexa şi Aniţa
UNGUREANU, am rămas surprins câte neamuri (rude) am în Udeşti şi de care toată
copilăria mea, în cea mai mare parte, nu am ştiut de ele sau mai bine zis nu
le-am simţit aproape. Abia acum îi dau dreptate vecinei de la deal de casa
noastră, Camilar Rariţa (mătuşa Rariţa), fiind la o vârstă înaintată, nu era
mort în sat să nu se ducă, spunând că este neam cu el. La momentul acela făceam
mare haz pe chestia asta, spunând "dar ce, cu tot satul este neam",
dar probabil era o realitate.
Analizând arborele genealogic al neamului meu,
întradevăr cu aproape 80% din sat, sunt într-un fel sau altul legat de un grad
sau altul de rudenie.
Dar viaţa este dură şi de cele mai multe ori,
rudele bogate încearcă să se descotorosească de cele sărace, să nu le păteze
blazonul. Aşa cred că este în toată lumea. Am văzut destul de multe subiecte de
film cu această temă.
Aşa a fost privită mama şi copii ei de marea
majoritate a rudelor ei din sat, indiferent dacă erau din neamul Nicule, Florea
sau Ungureanu. O excepţie a fost pentru mine, familia lui moş Costan şi mătuşa
Silvica Nicule, pe care i-am simţit aproape toată copilăria mea, şi la bine şi
la greu, şi moral şi material, şi le sunt recunoscător câte zile voi avea.
Simţeam că mă tratează ca pe un egal al lor, cu toate că ei erau oameni
înstăriţi.
Toată copilăria mea nu am ştiut că sunt văr de
gradul II cu Gheorghe Florea (George a lui Ciocănete), Madalina Platon (soţia
lui Gheorghiţă Platon - secretarul de la Sfatul Popular), Viorica Cimpoeşu
(soţia lui Costică Cimpoeşu - şef la Bulgărie - ferma de legume), Veronica
Botuşan (profesoară de chimie-fizică la Şcoala din Udeşti), Silvia şi Ileana
Boicu etc.
Având în vedere că mama, după război, a primit
pensie I.O.V.R (pensie pentru invalizi, orfani şi văduve de război), legătura sa
conjugală cu Neculai Ungureanu nu a putut, sau nu s-a dorit, a fi făcută
oficial printr-un act de căsătorie, pentru a nu pierde acea pensie. Acest lucru
a fost valabil la începutul relaţiei, iar după aceea au intervenit şi alte
motivaţii de ordin sentimental şi de ce nu şi de moştenire.
În anul 1951, la 24 ianuarie, s-a născut fratele
meu mai mare Vasile, în acelaşi an plecând la cele veşnice bunicul Grigore
Nicule, singurul om care a înţeles-o şi a fost un sprijin cu adevărat pentru
mama mea.
În anul 1957, la 27 iunie, s-a născut sora mea mai
mare Magdalena (Dorina), în acelaşi an în care trecea la cele veşnice bunica
Madalina Nicule.
În anul 1960, la 10 aprilie, m-am născut eu, în
acelaşi an în care sora mea mai mare, după mamă, Ileana (Lelea) s-a căsătorit
cu Gheorghe Biligan.
Soarta pe care a avut-o mama mea în această
perioadă a fost cruntă, poate şi din cauza diferenţei mari de vârstă dintre ea
şi tatăl meu, astfel când m-am născut eu, mama avea 41 de ani, iar tata 58 de
ani.
Tatăl meu era un foarte bun meseriaş tâmplar, dar
şi un foarte mare beţiv, fiind foarte rare zilele în care nu era beat, atunci
fiind un om lucid cu care te puteai înţelege.
Când se îmbăta, nu se mai putea înţelege nimeni cu
el, înjura, era foarte gelos pe mama, o bătea şi striga că noi nu suntem copii
lui, fapt pentru care nu ne-a trecut pe nici unul pe numele lui. În ultimul
timp al vieţii lui, şi la insistenţele lui tanti Ileana a lui Manoilă (Ileana
Ungureanu - rudă şi vecină gard în gard cu tata), avea în gând şi şi-a propus
să mă treacă pe mine pe numele lui, îi căzusem mai la inimă, dar nu a mai
apucat, intervenind acel stupid accident cu căzătura de pe stogul de paie de pe
care vroia să rupă o creangă. S-a dezechilibrat şi a căzut pe spate şi gât, eu
asistând la toată această scenă. A paralizat pe loc de la brâu în jos, iar după
două săptămâni a decedat la Spitatul din Suceava. Toate acestea s-au petrecut
în anul 1964, toamna, după ce în vară sora mea Ileana (Lelea) desfăcuse
standola (şura) şi grajdul, luându-şi partea de moştenire de la tatăl ei
(Niculai Rosnitchi -mort în război). Tatăl meu începuse să facă un grajd lipit
de casă, asfel încât să aibă mama unde să-şi ţină vaca, care era elementul
central în gospodăria noastră, pentru laptele pe care îl dădea şi care era un
aliment de bază, precum şi ajutorul în cărat şi la muncile cîmpului. Nu a mai
apucat să-l finalizeze el, l-au finalizat vecinii.
Această perioadă de la moartea primului soţ, 1942
şi până în 1964, când a murit şi cel de al doilea, a fost pentru mama mea una
din cele mai grele perioade din viaţa ei, îndurând atât greutăţile vieţii,
lipsurile de tot felul, convieţuirea aproape imposibilă cu tatăl meu, cât şi
dispreţul unor oameni "cu minte mai puţină" din sat, dar mai
înstăriţi, care îi reproşau că nu ştie decât să facă copii.
Alături de tatăl ei, cât a fost în viaţă, mama a
mai avut-o aproape pe sora ei Aurora, căsătorită la Reuseni, cu care s-a
înţeles permanent, poate fiind şi de vârste apropiate, poate şi din motivul că
şi ea a avut o soartă asemănătoare, rămânând văduvă cu 3 fete. Această soră a
mamei, a fost pentru Vasile, Dorina şi pentru mine, o a doua mamă, iubindu-ne
ca pe copii ei, fiind singura din tot neamul (mă refer la surorile şi fratele
ei), care nu îi era ruşine cu noi. Personal am amintiri deosebit de plăcute
despre ea, cu acele hramuri cu adevărat "împărăteşti" pentru noi,
prilejuite de sărbătoarea Tăierii capului Sf. Ioan Botezătorul, pe 29 august.
Acest hram îl aşteptam cu aceeaşi nerăbdare şi bucurie ca pe marile sărbători
de Crăciun, de Paşti sau de Duminca mare (poate
voi avea ocazia să povestesc mai detaliat despre aceste hramuri, care mi-au
marcat prima parte a copilăriei mele, precum şi despre curăţatul viei, când am
fost cu Vasile la Reuseni).
Sora mamei, Aurora, s-a stins din viaţă în anul
1967, la 46 de ani. Eu aveam 7 ani şi această plecare din lumea noastră a lăsat
în sufletul meu un mare gol, mai mare aş putea spune decât moartea tatălui meu,
care poate şi datorită vârstei pe care o aveam atunci când a murit (4 ani) nu
m-a afectat şi nu m-a marcat atât. Această moarte timpurie a mătuşii Aurora a
produs o rană adâncă în sufletul meu, rană care nu s-a vindecat niciodată şi nu
a putut să o vindece nimeni. Am mai fost după acest tragic eveniment de mai
multe ori prin Reuseni, la nunţi, la joc de hram, chiar o dată în casa ei, unde
acum locuia fata cea mai mică, Magdalena, căsătorită cu Sidorică a lui Petru
Manii din Udeşti. Ulterior această familie s-a mutat în Udeşti, unde şi-au
ridicat o casă nouă pe pământul moştenit de soţ de la părinţii lui, în zona
numită "Cornu Arii". Un suflet cald ca al mătuşii Aurora, nu am mai
întâlnit niciodată.
Îmi amintesc destul de bine, despre două
întâmplări destul de "hazlii", aş putea spune, de la înmormântarea
mătuşii Aurora, care scot în evidenţă o stare de fapt, o realitate a copilăriei
mele.
Era a doua zi după ce fusese adusă
decedată de la spital, deci seara fusese "priveci" şi era obiceiul ca
cei care vin să pună câte un ban pe pieptul mortului. Având în vedere că
Magdalena, fiica ei cea mică, rămânea orfană, era mi se pare prin clasa a
VIII-a sau terminase şcoala generală, dărnicia celor care puneau bani pe
pieptul moartei era observabilă, ceea ce le-a determinat pe nişte
"babe" să-i spună Magdalenei să strângă de câteva ori acei bani.
În acea zi, o zi splendidă de primăvară,
cu un soare de mult aşteptat ca să încălzească sufletele oamenilor, eram
împreună cu mama şi cu sora mea acolo să ajutăm la treburi. Mai erau pe acolo
surorile mamei şi alte rude din Udeşti şi Reuseni. Fiecare avea câte ceva de
făcut şi au existat multe momente în timpul zilei când mortul rămânea singur în
"casa cea mare". La un moment dat, sora mea, mă cheamă şi din pragul "casei
cele mari" îmi arată, ceea ce eu văzusem mai de mult, grămada de bani de
pe pieptul mortului, şi parcă citindu-i din ochi gândul, i-am spus "şi
dacă ne vede cineva", la care ea îmi răspunde "nu are cine să ne vadă
pentru că toţi au treabă". Mătuşa Aurora parcă ne invita, de dincolo, din
lumea în care plecase, să ne bucurăm într-un mod aparte de ultimele momente
alături de ea. Sunt convins că ea ne-a dat acele gînduri pentru că ne cunoştea
şi ne iubea. Au urmat câteva momente de şovăire, după care am trecut prin
bucătărie, pe afară, prin grajd şi prin şură să văd ce face fiecare. M-am reîntors
în casă "vezi doamne" să mai plângem mortul. Eu stăteam în prag să
observ dacă vine cineva în casă, iar sora mea s-a dus, a pupat iconiţa de pe
pieptul moartei şi a luat din grămada de bani, doar câţiva. Bineînţeles,
imediat am ieşit prin curte, astfel încât fapta nu a putut fi observată de
nimeni. Fiind după amiază, mama ne-a trimis acasă la Udeşti şi pe mine şi pe sora
mea să facem treburile din gospodăria noastră, să dăm de mâncare la porc, la
vacă, să închidem găinile şi gâştele. Acest drum care lega Reuseniul de Udeşti,
peste deal, de la casa mătuşii Aurora şi până la noi acasă, se făcea cam într-o
oră de mers pe jos.
Pe drum ne-am hotărât ce să facem cu acei
bani, şi cum "foamea" după dulciuri ne-a urmărit toată copilăria şi
nu numai, am hotărât să ne luăm ceva dulce. Şi cum drumul trecea pe aproape de
"Coperativa lui Vica lui Savil" (un mic magazin sătesc, altul decât
magazinul mixt al satului Udeşti, care se afla în centrul satului), ne-am dus
şi am cumpărat un kg de rahat şi de restul biscuţi. Acasă am făcut treburile
care erau de făcut, am împărţit "bunătăţurile", la care bineînţeles
că s-au iscat neînţelegeri şi certuri, de genul "bucata ta e mai mare decât
a mea" sau "tu ai roşu, eu nu am" şi altele. Neînţelegerile s-au
rezolvat mai mult în favoarea mea, deoarece o ameninţam pe sora mea cu
dezvăluirea faptelor mamei, ceea ce nu ar fi fost prea plăcut, de fapt pentru
amândoi. Bunătăţurile le-am consumat apoi pe drumul de întoarcere la Reuseni,
astfel încât, mult timp nu au ştiut de aceste fapte, decât eu, sora mea şi
mătuşa Aurora, Dumnezeu să o ierte.
O altă întâmplare, chiar în ziua
înmormântării, când tot cortegiul a plecat la biserică. S-a ajuns la biserică
(este vorba de biserica ridicată de Ştefan Cel Mare şi Sfânt pe locul unde a
fost omorât tatăl său). S-a făcut slujba şi cum era obiceiul la Udeşti, unde
pomul pregătit şi împodobit cu fel de fel de bunătăţi (mere, covrigi, biscuiţi,
bomboane etc) era împărţit la copii, eu şi sora mea ne dăm mai aproape de pom
ca să fim mai în faţă, după cum ştiam că la Udeşti se îmbulzeau copii. Slujba
în biserică se termină, mortul este scos afară, încep oamenii să iasă după
mort, curios lucru, lângă pom nu mai vine nici un copil, biserica se goleşte.
Lângă pom aşteptam eu şi sora mea să vină preotul să împartă bunătăţile şi ne
minunam că fiind numai noi doi, o să ne dea o mulţime de bunătăţi. Preotul iese
din altar şi se duce afară unde îl aştepta cortegiul funerar, în biserică
rămânând numai eu, sora mea, cred şi pălimarul. Când am văzut că cortegiul se
pune în mişcare şi nimeni nu vine să ne dea nimic, am luat noi câte ceva din
pom şi am plecat foarte dezamăgiţi de cele întâmplate. Abia după o zi ne-am
dezmeticit, când i-am spus mamei cum au rămas în biserică toate bunătăţurile. Ea
ne-a explicat, cu zâmbetul pe buze că la Reuseni nu sunt obiceiurile ca la noi
şi tot ce era în pom rămâne preotului, preot care nu era ca al nostru care
împărţea totul la copii.
O dată cu aceste evenimente, aş putea
spune că am intrat şi eu în viaţa familiei mele şi a satului Udeşti, cu
amintirile. Din această perioadă încep evenimentele care mi-au rămas în memorie
şi pe care le-am trăit. Şi dacă până la aceste evenimente mi s-au întipărit în
memorie şi alte întâmplări, aceasta s-a datorat firii mele care a fost
permanent curioasă şi dornică să ştie tot ce se întâmplă în jurul meu. Nu am
putut trece pe lângă fapte şi întâmplări nepăsător, fără să mă intereseze, ci
m-au marcat profund şi am încercat să le înţeleg şi să fac legătura cu
trecutul, trecut aflat de la mama mea sau de la oameni mult mai bătrâni cu care
m-am înţeles de minune, atât pe timpul cât păzeam vacile în lunca râului
Suceava, cât şi la cosit de fân sau grâu sau la "covăcie" (fierărie)
la moş Costan.
Din această perioadă, de până prin anii '65-'67 îmi
aduc aminte destul de vag despre tatăl meu, pe care nu îl reţin în memoria mea,
ca figură de om, şi pe care văzându-l într-o fotografie mai târziu, mi se pare
un străin.
Îmi aduc aminte cum mă striga când trecea pe drum
şi eu mă aflam în ograda noastră "Măi Puiu, ia vino încoaci la mine",
iar eu îi răspundeam "Tatîî, tatîî". Îmi dădea câteva bomboane, sau
mă lua la "Coperativă la Vica lui Savil". El îşi lua
"cinzeaca", iar mie îmi dădea de 1 leu bomboane. Fiind mic şi
neajungând la tejghea, îmi închipuiam că cine ştie ce "împărăţie a
dulciurilor" se afla după tejgheaua de unde scoate vânzătoarea bomboanele
şi ce bine era pentru ea şi copii ei că puteau să mănânce ce vroiau de acolo.
La fel îmi aduc aminte cum îmi aducea câte un
"boţ" de halva, dar îi spunea "brânză de iepure". Eu eram
foarte curios cum face el de reuşeşte să ţină un iepure, nu fuge, la care el
amuzându-se spunea că îl ţine în "casa cea mare", unde eu nu am avut
niciodată acces de câte ori am mers la el acasă. O ţinea mereu încuiată. De
câte ori venea pe la noi tot îl întrebam dacă nu a mai muls iepurele să mai
facă "brânză de iepure", că tare era bună.
Dar şi o întâmplare mai puţin fericită mi-a rămas
în memorie, întâmplare care îi era caracteristică firii lui. În una din seri
când eram aşezaţi la masă eu, Dorina, Vasile şi mama şi mâncam mămăligă cu
fasole, a venit la noi tata într-o stare avansată de beţie. Mama când l-a văzut
în acel hal, îi cunoştea năravurile şi ştiind ce o aşteaptă, de cum a intrat
l-a invitat rapid la masă, punându-i într-o strachină (un mic castron de lut)
mâncare de fasole. Nici bine nu i-a pus mâncarea în faţă că a început să nu-i
convină ceva, a început să înjure şi să se repadă la mama, aruncând cu
strachina cu fasole după ea. Strachina s-a făcut ţăndări împrăştiind fasolele
peste tot. Mama, în clipa următoare, a fugit afară în întuneric. Atunci nu era
curent electric prin sat. El după ea, eu cu Dorina am început să plângem şi să
ţipăm. El a căutat-o, vreo cincisprezece minute, prin tindă, prin pod, pe
afară, prin garjd şi prin standolă, suduind de mama focului. Între timp mama
s-a ascuns sub prispă în josul casei, înspre drum, şi auzindu-ne cum plângem
noi, la un moment dat, a bătut în geam ca să ne liniştim, că ea este acolo.
Văzând că nu dă de ea, tata a plecat spre casa lui, care se afla la 5 case mai
la deal de casa noastră. Mama s-a întors la noi în casă, dar a dormit iepureşte
în acea noapte ca nu cumva să se întoarcă tata şi să o surprindă în casă pentru
că nu îi era moale.
O altă
amintire legată de tatăl meu este cea de la înmormântare, când l-a adus cu
căruţa de la Suceava. Pe atunci nu erau aşa multe maşini ca acum, iar distanţa
de 16 km până în oraş era parcursă pe jos, cu căruţa şi foarte rar cu maşini.
Eu şi cu alţi copii din vecini, ne jucam în drum, la poartă şi de fiecare dată
când trecea vreo căruţă, ne agăţam la spatele ei şi primeam mai mult ca sigur o
înjurătură de la căruţaş, dacă nu un bici. Când a trecut căruţa cu sicriul
tatălui meu, bineînţeles că m-am agăţat de ea, neştiind ce este în căruţă.
Căruţaşul cunoscându-mă că sunt copilul cel mai mic al celui decedat, nu ma mai
înjurat sau biciuit. Eu eram foarte mândru faţă de ceilalţi copii că eu pot să
merg în câruţă acum de la casa noastră până la casa tatălui meu.
După înmormântare, când fraţii şi sora după tată,
s-au adunat în casă la tata să împartă bunurile mobile, pentru că în casă
rămânea Ion care se căsătorise de curând cu Maria, la insistenţele lui tanti
Ileana lui Manoilă, o vară de a lui tata şi vecină cu el, m-am dus şi eu acolo,
cum s-ar spune la împărţirea averii. Nu Dorina, nu Vasile. Bineînţeles că nu am
fost primit în casă, dar ca bătaie de joc, mi-au aruncat o pălărie de a lui
tata, spunând "Ia şi tu pălăria asta să o ai moştenire de la
tată-tu". Gest pe care eu pe moment nu l-am înţeles, decât mult mai
târziu, dar pălăria am păstrat-o până în zilele de azi, deci peste 30 ani, ca
un simbol.
Momentul când am început eu să deschid ochii, în
viaţa satului se produceau schimbări profunde. Astfel, abia s-a încheiat
colectivizarea, când pământul a fost strâns în Cooperativa Agricolă de
Producţie (C.A.P.), când caii şi boii erau strânşi la C.A.P. pentru a muncii
pământul tuturor, când plugurile, semănătorile şi batozele erau strânse la
C.A.P. A fost perioada când unii oameni din sat şi-au apărat pământul cu sapa
şi cu toporul şi nu vroiau să îl dea la C.A.P.. Până la urmă tot l-au dat, dar
au mai făcut şi nişte ani de puşcărie.
Şi m-am lămurit, cum a fost şi cu înscrierilre
acelea în C.A.P. - toţi care aveau pământ puţin s-au dus şi s-au înscris de
bună voie, pentru că spuneau ei că nu aveau ce pierde. Au fost, însă şi cei mai
înstăriţi, cu pământ mai mult, care au ţinut cu dinţii de pământ, unii până la
urmă l-au dat de bună voie, alţii forţat. Mama s-a înscris la C.A.P. cu vreo 76
de ari, din care 20 îi primise ca împroprietărire ca văduvă de război.
Şi cu pădurile care le-au avut în proprietate,
c-am tot aşa s-a întâmplat, tot cei înstăriţi (să nu le spunem cheaburi -
pentru că ăsta a fost un termen stalinist) s-au descurcat. Aflând c-am cum merg
treburile prin ţară, ori au tăiat pe capete pădurile, ori le-au vândut unor
oameni care toată viaţa lor au muncit pentru un singur scop: să cumpere pământ
şi pădure, neinteresându-i nimic alceva, politică sau cel puţin să fie
informaţi despre cum evoluează treburile în ţară. În paranteză fie spus, mijloacele
de informare în masă şi de comunicaţii la nivelul anilor 60 erau practic
inexistente la nivelul satului, precum şi gradul de interes al ţăranului pentru
politică era practic inexistent.
Un caz tipic de acest gen s-a întâmplat cu soacra
mamei mele "mămuţa de la vale", care rămânând văduvă după război, s-a
recăsătorit cu unul Coţiuşca, care lucra la C.F.R. şi care a cumpărat chiar
înainte de naţionalizare vreo 6 hectare de pădure de la unul care era în temă
cu ce se va întâmpla cu pădurile şi
întreprinderile după 1948. Bineînţeles că pădurea a trecut toată din zona
Udeştiului în proprietatea statului, iar femeia a fost atât de afectată, încât
după câţiva ani a dat "în mintea copiilor", cum se spune pe la ţară.
Îmi aduc aminte, că venea pe la noi în plină iarnă, când afară era zăpada cât
gardul şi ger năprasnic şi ea se plângea mamei că mai are de prăşit de al
doilea în grădină şi nu ştie ce să se facă că ea nu mai poate. Sau povestea
întâmplări care pentru ea erau recente cu oameni care de fapt erau morţi de
mult timp. Era paşnică, dar actiona necontrolat, "făcea curat" în
curtea ei strângând toate penele şi puful căzute de la găini şi îl ducea pe
loturile oamenilor unde era lucerna sau trifoiul cel mai frumos.
Mama mea a avut doar 10 ari de pădure, pe care îi
ştiam de mic, pentru că de câte ori mergeam după bureţi (ciuperci) îmi arăta
care era pădurea ei.
Am cunoscut mentalitatea de început a oamenilor
care lucrau în C.A.P., pentru că pe lângă propaganda oficială dusă de organele
puterii, privind prosperitatea şi avantajele lucrării în comun a pământului,
propagandă care prindea mai puţin la oamenii simpli, mai era o propagandă
neoficială care avea o mai mare priză la oamenii de la ţară şi dusă subversiv
de cei care nu doreau ca C.A.P. să meargă.
Omului simplu, ţăranului, promisiunile că va fi,
vom avea, vom face, îl lăsau rece. El ştie una şi bună, dacă munceşte să
câştige cât mai mult, altfel orice ai spune, el o categoriseşte
"politică". Politică pe care ei au considerat-o şi o vor considera ca
minciuni, ca propagandă electorală a celor care au "scaune calde" şi
vor să le păstreze.
Tatăl meu a fost printre primii care s-a înscris,
după război, în P.C.R. din Udeşti, dar în mentalitatea omului simplu nu a găsit
loc înţelegerea faptului că între un program, nişte promisiuni şi realizarea
lor este nevoie de timp. El era foarte nemulţumit de ce se promit atâtea
oamenilor şi nu se realizează (atunci) mai nimic. De ce partidul nu îşi propune
un lucru să-l realizeze, apoi să-şi propună alt lucru, să-l realizeze. Se
referea la nivelul organizaţiei locale săteşti, unde activiştii veneau cu
acelaşi program de la centru, adică cu vorbe goale, fără sens şi aplicare
practică, fără suportul material necesar. Aş putea spune eu astăzi, el era
adeptul "politicii cu paşi mărunţi" la nivelul şi specificul
organizaţiei locale.
Catalogându-i "mincinoşi", ca şi
ceilalţi, referindu-se la partidele tradiţionale şi care aveau puternice nuclee
în Udeşti, s-a retras din partid, nemaiparticipând la şedinţe şi nemaiplătind
cotizaţia.
Pentru mine rămâne o dilemă, dacă a fost ateu sau
nu, deoarece la biserică nu mergea, dar pe preot îl primea acasă de Crăciun şi
de Bobotează, când îi da, nici mai mult, nici mai puţin decât 1 leu de hârtie.
Mama îi spunea, atunci, când prin sat şi cel mai sărac om îi dădea preotului 5
lei, cum el care era şi meseriaş, nu îi este ruşine. La care el răspundea
"Şi 1 leu este prea mult, dacă nu îi convine, să nu mai vină", aşa că
din obiceiul lui nu l-a scos decât moartea.
Exista mentalitatea, întreţinută, că odată cu
înfiinţarea C.A.P. la Udeşti, oamenii vor muri de foame, că nu vor avea ce
muncii. Înscrierea în C.A.P., în primii ani a întregului sat, din care unii nu
au avut de loc pământ, a determinat ca parcelele care trebuiau lucrate din
diferite culturi, să fie foarte mici, de nivelul a 2-3 ari de cartofi, 2-3 ari
de păpuşoi, 2-3 ari de sfeclă şi altele. Toate acestea au dus la o acerbă goană
după muncă, la adevărate şantajări a şefilor de echiă şi a şefilor de brigadă,
care deveniseră aş putea spune nişte "speculanţi",
"aranjând" unele porţii de lucru preferenţiale pentru rudele şi
bineînţeles tot pentru "înstăriţii" care ieşeau la interval cu
diferite atenţii, adică cum se spune astăzi "la vremuri noi tot noi".
După primul an petrecut în C.A.P., când recolta,
fiind lucrată cu animalele şi utilajele cu care au intrat oamenii în C.A.P., în
cea mai mare parte, doar la grâu au fost aduse batoze cu motoare staţionare, a
fost împărţită în proporţie de 90% celor care au lucrat. Când oamenii au adus
acasă care cu cartofi, păpuşoi, grîu, zvonurile s-au mai rărit, oamenii s-au
mai domolit, văzând că "necuratul nu este chiar aşa negru", precum îl
zugrăveau unii.
Am cunoscut, aş putea spune, foarte bine viaţa de
la Udeşti pe timpul C.A.P., şi chiar viaţa din C.A.P. care a evoluat o dată cu
viaţa mea.
Încă din primii ani de la înfiinţare au început să
apară tractoarele, care au înlocuit treptat munca cu animalele, ajungându-se
prin anii '80 la mecanizarea în proporţie de 85% a lucrărilor agricole. Dacă la
început era acea luptă pentru o parcelă cât mai mare pentru lucru, s-a ajuns
datorită exodului masiv în special al bărbaţilor către industria oraşului
Suceava şi a tinerilor, băieţi şi fete, către industria ţării, ca în anii '80
să muncească la cultura câmpului, în majoritatea femei şi acestea cu o vârstă a
cărei medie se afla undeva peste 40 ani, iar parcelele de lucru să fie acum de
20-30 ari.
Tot mai puţini oameni lucrau acum efectiv în
agricultură, adică să aibă ca mijloc de existenţă numai munca la cultura
câmpului. Marea majoritate a bărbaţilor care nu au migrat cu serviciul la oraş
şi-au căutat locuri de muncă la sat unde să primească salariu: tractorişti la
SMT (Staţiunea de Maşini şi Tractoare); muncitori la ferma de vaci; şoferi pe
autocamioane etc.
Rămân la ferma mea convingere că şi pe timpul
C.A.P.-ului, cine era harnic şi vroia să muncească, găsea ce să muncească şi
câştiga destul de bine. Cui îi plăcea vara umbra deasă şi iarna căldura sobei,
bineînţeles că nu avea cele trebuincioase şi era veşnic nemulţumit.
Dar cum progresiv munca fizică în agricultură a
ţăranului, efectiv s-a redus, fiind înlocuită cu cea a tractoarelor şi maşinilor,
era normal ca şi veniturile agricole să scadă proporţional cu munca depusă. De
aceea eu susţin că cel care dorea să câştige, trebuia şi să caute de muncă.
Aş exemplifica: ţăranul nostru (mă refer la cel
din Udeşti, pe care l-am cunoscut cel mai bine), nu îl interesa, deci nu era
grija lui, aratul pământului, repararea tractoarelor şi a maşinilor agricole.
La cultura grâului, efectiv i s-a redus total aportul ţăranului, începând cu
aratul, discuitul, semănatul, treieratul, transportul grâului, balotatul
paielor şi transportul lor, necesită un număr redus de persoane care erau
retribuite după munca depusă. La cultura cartofului, la fel problema aratului,
discuitului, semănatului, prăşitului şi a recoltatului se făcea mecanizat, mai
puţin, la acea vreme, sortatul. La fel la cultura porumbului, a sfeclei, a
inului. Aş vrea să scot în evidenţă faptul că rolul ţăranului şi deci a muncii
lui s-a redus, în acea perioadă, şi de aici şi veniturile efective, astfel
încât marea majoritate a recoltei era preluată de stat pentru a acoperi
investiţiile (cheltuielile) care s-e făceau cu tractoarele, cu motorina şi
bineînţeles şi cu cei angrenaţi în realizarea acestor lucrări.
Cineva ar putea să-mi spună că statul de fapt a
luat pământul în proprietatea lui, dezmoştenind ţăranul român, dezrădăcinându-l
şi dislocându-l de unde îi era menirea, lipsindu-l efectiv de locul de muncă
prin preluarea muncilor pe care le făcea ţăranul, de maşini tot mai sofisticate
(numai la grâu eu am prins: batoză staţionară de două tipuri, acţionate prin
curele de la tractor, apoi combine tractate de tractor prin lanul de grâu, apoi
combine autonome C12 în vreo trei variante; la recoltatul cartofilor am prins
vreo 5 tipuri de maşini, culminând ce acele combine care făceau şi o primă
sortare; etc).
Eu sunt de părere că de fapt statul a venit în
sprijinul ţăranului dezrobindu-l, făcându-l să înţeleagă că poate munci şi mai
uşor (numai cine nu a prăşit o zi de vară cu soarele în cap, cu o bucată de
brânză cu mămăligă; numai cine nu a plivit o zi de vară la sfeclă, ca seara să
nu se mai poată îndrepta; numai cine nu a cosit o zi întreagă, ca seara să-l
doară mijlocul; numai cine nu a strâns cartofi şi sfeclă într-o zi mohotâtă de
toamnă; numai cine nu a desfăcat păpuşoi de pe strujean într-o zi târzie de
toamnă cu brumă sau chiar zăpadă şi aş putea continua, nu ştie ce înseamnă
munca în agricultură). La televizor şi pentru cei de la oraş munca la ţară este
idilică. Este foarte frumos să vorbeşti de munca la ţară, dar să o facă alţii,
nu tu.
Pe lume mai sunt şi alte lucruri de făcut, decât
să fii rob al pământului. Ţăranul se poate gândi şi el la un concediu la mare
sau într-o staţiune de odihnă şi tratament, ţăranul poate să înţeleagă şi el un
spectacol de teatru, de film, de muzică şi de ce nu chiar de operă sau operetă.
Am fost martor al electrificării satului, când
ţăranul a descoperit atâtea binefaceri ale ştiinţei şi tehnicii care îi
uşurează munca în gospodăria proprie, care i-au deschis orizontul cunoaşterii
prin radio şi televiziune.
Orice s-ar spune şi oricum aş fi catalogat, am
suficiente argumente ca să dovedesc că perioada cât a fost C.A.P. la Udeşti, a
fost benefică pentru majoritatea sătenilor, ţinând seama că aceştia sunt
harnici şi răzbătători.
Bogăţia locuitorilor din Udeşti este reflectată de
fapt în imaginea satului şi eu am această imagine a satului din anii '65 când
am deschis ochii şi mintea şi imaginea satului din 1989. S-a putut observa acel
salt deosebit. În Udeşti sunt în marea majoritate gospodării foarte bine
aranjate, cu case îngrijite, încărcate cu ciment şi acoperite cu tablă. Nu cred
că mai există case neelectrificate, cu garduri frumos vopsite, cu un număr
impresionant de radiouri şi televizoare, video şi nu mai spun de numărul
posesorilor de maşini Dacia sau alte tipuri. Ori toate acestea nu pot să apară
din senin, ci numai ca rezultat al muncii ţăranilor din Udeşti, muncă
desfăşurată în "epoca de aur". A nega totul, în ansamblu, nu cred că
este raţional şi nu cred că este posibil. Am nega însăşi existenţa noastră,
munca noastră şi a părinţilor noştri.
Când m-am "trezit" eu în sat erau câteva
case naţionalizate de prin anii '50 de la "chiaburii" satului (în sat
nu a existat niciodată vreun boier - ţăranii de aici ori erau ţărani liberi cu
pământul lor, ori lucrau la boierii care aveau moşiile în preajma satului sau
în Regat - ţărani clăcaşi), aşa zişii ţărani înstăriţi sau cum le spunea mama
"prima gospodar", care aveau pământ puţin mai mult, în jur de 10-15
ha teren arabil, 5-6 ha de pădure, vii şi la care lucrau şi alţi ţărani din
sat, plătiţi ori lucrând în arendă. Fiind un sat de deal terenul arabil este
destul de puţin în comparaţie cu un sat din Bărăgan. Chiar acum, în februarie
1996, am fost la înmormântarea vecinului meu de scară de bloc, Ion Petraru, la
Gurbăneşti, în inima Bărăganului. Am fost surprins de imaginea infinită a
câmpului, de imensitatea întinderilor plane, dar şi de imaginea satelor pe unde
am trecut, de sărăcia care se vede în modul de construcţie a caselor, a
gardurilor şi sunt convins şi al majorităţii locuitorilor. Doar ici, acolo câte
o casă "mai arătaosă". Apoi un fapt care mi-a întărit convingerea
referitoare la modestia materială a locuitorilor acestui sat este tocmai
biserica destul de mică şi simplă în comparaţie cu biserica din Udeşti care
este ca o catedrală.
În casele acestor "chiaburi" au luat
fiinţă dispensarul uman, maternitatea, CEC, poşta, banca agricola, magazinul
sătesc, lăptăria şi o extensie a şcolii generale din sat (Şcoala de la Popa).
Îmi aduc aminte cum arăta satul, mai bine spus şoseaua
care trecea prin sat de la Suceava spre Paşcani, înainte de a fi asfaltată.
Câte gropi avea primăvara, cât pietriş se căra cu căruţele din albia râului
Suceava, în fiecare an, pentru a fi reparată, cât de greu împingeam sau trăgeam
la câte o "cotiugă" plină cu buruieni strânse pentru animale, prin
acele hârtoape,
Am asistat la construcţia Magazinului universal sătesc
şi a restaurantului, de la temelie şi până la darea în folosinţă. Un magazin
modern cu raion de librărie, de alimentară, de confecţii şi încălţăminte, de
chimicale, fierărie, marochinărie şi aparate electrice, extins apoi şi cu un
raion de mobilă.
Am trăit momentul când a fost construită noua
clădire a Poştei şi CEC-ului în centru satului.
S-a construit un Spital comunal cu maternitate, cu
servicii de pediatrie, medicină generală şi stomatologie. Dacă prin anii '60 era un singur medic, prin darea în folosinţă a noului spital acum erau
4-5 doctori în sat. În plus a fost înfiinţată şi o farmacie încadrată
corespunzător cu farmacist calificat şi nu cu "felcer" cum era cel
care mai distribuia medicamente înainte şi care fusese sanitar pe front. Înainte
oamenii din sat trebuiau să meargă după medicamente la o farmacie care
funcţiona în gară la Vereşti sau la farmaciile din oraşul Suceava.
Odată cu creşterea numărului de specialişti cu
studii în agricultură s-a ajuns la un aparat birocratic destul de încărcat. Sătenii
spuneau "au ajuns acum la C.A.P., faţă de începuturi când erau
preşedintele, şefii de brigăzi şi şefii de echipe, contabilul şi magazionerii,
mai mulţi cu mapa prin birouri, decât cu sapa pe câmp" sau ziceau "de
asta iau puţin cei care lucrează la C.A.P. pentru că trebuie să ţină în spate
şi "armata" asta de hârţogari, care nu fac nimic toată ziua, dar luna
trece - leafa merge".
Foarte mulţi absolvenţi de licee agricole deveneau
cum se spunea "ţărani cu leafă". În ultima parte a anilor '80 s-a
ajuns, la suprafaţa destul de redusă de teren arabil de la Udeşti, să fie pe
lângă preşedinte, doi ingineri agronomi, un inginer horticol, un inginer la
ferma legumicolă, un contabil şef, cu vreo câţiva contabili, o droaie de
merceologi, şefii de brigăzi din sat dublaţi de şefii de brigăzi absolvenţi de
licee agricole, şefii de echipe din sat dublaţi de şefii de echipe încadraţi
dintre absolvenţii de licee agricole (adică pe statul de plată figurau
absolvenţii de liceu, dar aceştia nu puteau lucra cu oamenii, fiind prea tineri
şi fără experienţă practică, în realitate lucrau cu oamenii tot cei din sat
care erau retribuiţi cu norme de muncă, absolvenţii de liceu învârtind hârtii
prin birouri), magazioneri, paznici.
La ferma de vaci, iniţial a fost şefă, inginer
zootehnist, "cucoana" preoteasă, ca apoi să nu mai corespundă şi să
preia ea dispensarul veterinar comunal, ajutată fiind de 2 asistenţi. Ferma
fiind condusă de un absolvent al liceului agricol, cu profil zootehnic, cu
"înaltă calificare" de nepot al primarului de atunci al comunei.
Primarul avea studii la "Ştefan Gheorghiu" şi relaţii în conducerea
judeţului.
Având în vedere această explozie de specialişti în
agricultură, a fost construită în sat şi o frumoasă "Casă a agronomului"
care la parter avea birouri, iar la etaj apartamente de locuit. .......
Aceştia sunt adevăraţii oameni care ştiu să se
descurce în viaţă, ştiu să vireze nu la 90 de grade, ci la 180. Au ştiut foarte
bine să cânte în trecut, ştiu foarte bine să strige acum. Ei au fost cei
oropsiţi şi frustraţi în trecut, ei sunt cei neînţeleşi astăzi când se luptă cu
economia de piaţă. Mai bine spus ei au muls poporul acesta în comunism, ei îl
mulg şi acum în perioada de tranziţie spre economia de piaţă, dar cu un zel
fără margini şi fără frică de oameni. Căci de Dumnezeu …, acum toţi s-au pocăit
şi sunt credincioşi, dar numai de blazon şi pentru că aşa este la modă acum,
aşa se poartă. Sunt foarte darnici când este vorba de cele sfinte.
Apropo de şeful de post, care în Udeşti era un
adevărat boier. Oamenii din sat nu erau aşa de răi, când greşeau, căci mai
greşeau şi ei, oameni fiind, nu-i aşa ?, ştiau să plătească cu vârf şi îndesat,
dar de cele mai multe ori îşi luau măsuri de precauţie şi plăteau dinainte de a
greşi. Ca să aibă cont deschis. Şi pentru că încăperile de la Sfatul Popular
comunal, destinate Miliţiei erau prea neîncăpătoare, s-a construit în perioada
anilor '80 un nou Post de miliţie (devenit după '90 de jandarmi), un adevărat
post pentru centru de comună.
Am făcut această incursiune pentru a arăta că
toate casele naţionalizate din sat au revenit foştilor proprietari, încă
dinainte de '90. Proprietari, care între timp au redevenit "elite"
ale satului nou românesc construit sub socialism. O dată cu mutarea tuturor
instituţiilor în noile localuri, lucrurile au intrat din nou în normal în viaţa
satului tradiţional. Aş vrea să spun că vechile stratificări nu s-au schimbat
în Udeşti, adică pătura conducătoare, intelectualii, oamenii (gospodarii)
înstăriţi, ţăranii cu gospodării mijlocii, care erau cei mai mulţi, dar şi o
pătură de oameni mai nevoiaşi (femei singure, femei cu copii, familii cu mulţi
copii, familii în dezorganizare cu bărbaţi beţivi etc) au dăinuit peste
vremuri.
Şi când te gândeşti că totul este legat de destin.
Grigore ROSNITCHE (Puiu din Udeşti)
11.06.2013
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu